برنامه ریزی منابع سازمانی (Enterprise resource planning)، یک سیستم نرم افزاری است که به ما کمک می کند تا در کلیه بخش های کسب و کار خود از اتوماسیون گرفته تا کلیه فرآیندهای مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تامین، خدمات، تدارکات و بسیاری از فرایندهای دیگر آن را اجرا کنیم.
ERP، مخفف برنامه ریزی منابع سازمانی است، اما مفهوم ERP به چه معناست؟ ساده ترین راه برای تعریف ERP این است که در مورد تمام فرآیندهای اصلی مورد نیاز برای اداره یک شرکت فکر کنید؛ امور مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیره تامین، خدمات، تدارکات و موارد دیگر. در ابتدایی ترین سطح خود، ERP به مدیریت کارآمد تمام این فرآیندها در یک سیستم یکپارچه کمک می کند. اغلب از آن به عنوان سیستم ثبت سازمان یاد می شود.
با این حال، سیستمهای ERP امروزی چیزی جز پایه هستند و شباهت کمی به ERP، دهههای پیش دارند. آنها اکنون از طریق CLOUD و یا ONPROMISE ارائه می شوند و از جدیدترین فناوری ها – مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی – برای ارائه اتوماسیون هوشمند، کارایی بیشتر و بینش فوری در سراسر تجارت استفاده می کنند. نرمافزار ERP، ÷عملیات داخلی را با شرکای تجاری و شبکهها در سرتاسر جهان مرتبط میکند و به شرکتها همکاری، چابکی و سرعت لازم برای رقابت امروزی را میدهد.
چرا ERP مهم هست؟
گاهی اوقات به عنوان “سیستم عصبی مرکزی یک شرکت” توصیف می شود، یک سیستم نرم افزاری ERP اتوماسیون، یکپارچه سازی و هوشمندی را فراهم می کند که برای اجرای کارآمد تمام عملیات های تجاری روزانه ضروری است. بیشتر یا تمام داده های یک سازمان باید در سیستم ERP وجود داشته باشد تا یک منبع واحد از حقیقت را در سراسر تجارت فراهم کند. امور مالی برای بستن سریع دفاتر به یکERP، نیاز دارد. فروش برای مدیریت تمام سفارشات مشتری به یکERP، نیاز دارد. لجستیک برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان بر روی نرم افزار ERP که به خوبی اجرا می شود متکی است. حساب های پرداختنی به ERP نیاز دارند تا به درستی و به موقع پرداخت کنند. مدیریت برای تصمیم گیری به موقع نیاز به مشاهده فوری عملکرد شرکت دارد. و بانک ها و سهامداران به سوابق مالی دقیق نیاز دارند، بنابراین آنها روی داده ها و تجزیه و تحلیل قابل اعتماد که توسط سیستم ERP امکان پذیر شده است، حساب می کنند.
مزایا ERP چیست؟
یک سیستم ERP خوب مزایای زیادی را ارائه می دهد که بسته به نحوه استقرار سیستم می تواند متفاوت باشد.
- بهره وری بالاتر: فرآیندهای اصلی کسب و کار خود را ساده و خودکار میکند تا به همه افراد در سازمان کمک کند با منابع کمتر کارهای بیشتری انجام دهند.
- بینش عمیقتر: اطلاعات اضافی، دوباره کاری، و فرایند های زاید را حذف میکند، منبعی از اطلاعات صحیح و قابل اتکا را در اختیار میگذارد و پاسخهای سریعی برای سؤالات کلیدی و تصمیم گیری های حیاتی به ما میدهد.
- گزارش دهی: پیگیری سریع گزارش های تجاری و مالی را ممکن می سازد و به راحتی نتایج را به اشتراک میگذارد. بر اساس درک عمیق رخدادهای واقعی می توان تصمیم گرفت و عملکرد را در زمان واقعی بهبود بخشید.
- ریسک کمتر: دید و کنترل کسب و کار را به حداکثر میرساند، انطباق با الزامات قانونی را اطمینان می بخشد، ریسک ها را پیش بینی کرده و از آن جلوگیری میکند.
- فناوری اطلاعات سادهتر: با استفاده از برنامههای ERP یکپارچه که یک پایگاه داده مشترک دارند، میتوان فناوری اطلاعات را سادهتر کرد و به کارها آسان تر رسیدگی نمود.
- چابکی بالاتر در سازمان: با عملیات کارآمد و دسترسی آماده به داده های صحیح و لحظه ای، می توانید به سرعت فرصت های جدید را شناسایی کرده و نسبت به آنها واکنش نشان دهید.
نمونه هایی از ERP در صنایع مختلف
کسبوکارها در هر صنعتی – از خودرو گرفته تا توزیع عمدهفروشی – برای رقابت و پیشرفت به اطلاعات دقیق لحظه ای و فرآیندهای تجاری مؤثر نیاز دارند. با این حال، صنایع مختلف به دلایل کاملاً متفاوتی به نرم افزارERP خود متکی هستند :
صنایع عمومی: شرکت های آب و برق باید دائماً دارایی های سرمایه ای خود را بررسی کنند، نه تنها برای پاسخگویی به تقاضا برای خدمات آینده، بلکه برای جایگزینی دارایی های قدیمی. بدون ERP، تلاش برای اولویت بندی این سرمایه گذاری های عمده دارایی دشوار و منجر به خطا خواهد بود. ERP همچنین به حل یکی دیگر از مشکلات مهم این صنایع کمک می کند: پیش بینی قطعات یدکی. نداشتن قطعات مناسب در هنگام قطع برق و یا آب می تواند مشکل قابل توجهی در خدمات مشتری ایجاد کند. از سوی دیگر، داشتن قطعات یدکی بیش از حد به معنای هزینه های گزاف و تاریخ گذشته موجودی است.
عمده فروشان: برای عمده فروشان، واردکنندگان، شرکت های انبارداری، و شرکت های ارایه دهنده خدمات لجستیک، تحویل به موقع بسیار مهم است. همه این سازمانها میخواهند هزینههای توزیع را کاهش دهند، چرخش موجودی را افزایش دهند و زمان سفارش تا نقدینگی را کوتاه کنند. برای دستیابی به این اهداف، آنها نیاز به یکپارچه سازی مدیریت موجودی، خرید و عملکرد لجستیک و همچنین فرآیندهای خودکاری دارند که مطابق با نیازهای آنها سفارشی شده باشد.
شرکت های تولیدی همگی به ERP و سیستم های زنجیره تامین برای دستیابی به اهداف کیفیت محصول، مدیریت استفاده از دارایی، کنترل هزینه های اضافه کاری، رسیدگی به بازگشت مشتریان و موارد دیگر متکی هستند. تولیدکنندگان همچنین میتوانند با نظارت بر جرکت مواد در انبارها و خط تولید، مشخص کردن نقاط قوت و ضعف تولید و مدیریت کارآمدتر، زنجیره تامین، کنترل تمام امور را به دست آورند.
شرکتهای خدماتی از جمله حسابداری، مالیات، مهندسی، فناوری اطلاعات، شرکتهای خدمات حقوقی و دیگر شرکتهای خدمات حرفهای به فناوری قدرتمند و بلادرنگ ERP نیاز دارند تا تعهدات ارائه خدمات را با صحت اطلاعات مالی بالانس نمایند. کلید موفقیت خدمات حرفه ای توانایی ماندن در برنامه در حین مدیریت سودآوری پروژه، استفاده از منابع، شناسایی درآمد، اهداف درآمدی مکرر و فرصت های رشد است.کلید موفقیت شرکت های ارایه دهنده خدمات حرفه ای توانایی مدیریت سودآوری پروژه ها، استفاده از بهینه از منابع، شناسایی دقیق درآمدها، تکرار قرصت های درآمدی و شناسایی به موقع فرصت های رشد است.
خردهفروشی: اکنون که تجارت الکترونیک با سایر کانالهای فروش ادغام گردیده، خردهفروشی دستخوش تحول قابل توجهی شده است. توانایی ارائه گزینه های سلف سرویس برای شناسایی، پیکربندی، خرید و ارسال محصولات به داده های یکپارچه بستگی دارد. یک ERP مدرن همچنین به خرده فروشان کمک می کند تا شرکت ها افزایش ارزش سبد خرید، بهبود ارتباطات مشتریان از طریق وب سایت، افزایش میانگین ارزش سفارش و افزایش طول عمر مشتری را تجربه نمایند.
سیستم های ERP، چگونه کار میکنند؟
یک سیستم ERP، مجموعه ای از ماژول های یکپارچه یا برنامه های بیزینس تشکیل شده است که با یکدیگر به طور کامل ارتباط دارند و اصطلاحا صحبت می کنند، آنها یک پایگاه داده مشترک را برای عملکرد مناسب باهم به اشتراک می گذارند.
هر ماژول ERP ، مشحصاً بر روی یک حوزه از کسب و کار و بیزینس متمرکز است در عین این نکته که آنها به منظور رفع نیازهای کسب و کار شرکت، داده های مشترک با سورس منبع درست آن را از یکدیگر به کار میگیرند. ماژول های امور مالی، حسابداری، منابع انسانی، فروش، تدارکات، لجستیک و زنجیره تامین از جمله ماژول های کلیدی به حساب میآیند. شرکتها میتوانند ماژول مورد نظر خود را انتخاب کنند و میتوانند در صورت نیاز برنامه های اضافی توسعه داده شده بر روی آنها (Add on) را نیز اضافه کنند.
سیستم های ERP همچنین از نیاز های خاص صنعت را یا به عنوان بخشی از عملکرد اصلی سیستم یا از طریق برنامه های افزودنی پشتیبانی می کنند، که به طور کاملا یکپارچه با بقیه اجزای سیسنم در ارتباط هستند. نرم افزار ERP را می توان با استفاده از مدل اشتراک ابری یا مدل نصب بر روی سرور خود خریداری کرد.
تاریخچه ERP
برنامه های کاربردی تجاری کامپیوتری در دنیای حسابداری و مالی در دهه 1960 با استفاده از رایانه های بزرگ متولد شدند. این برنامههای پیشگام سریعتر و دقیقتر از فرآیندهای دستی بودند اما گران، از نظر عملکرد محدود و همچنان کند بودند. دیری نگذشت که این برنامه ها باعث توسعه راه حل های اختصاصی و مستقل مانند پردازش سفارش فروش و برنامه ریزی نیازمندی های تولید (MRP) شدند.
در اواسط دهه 1980، رقابت در بخش تولید به نقطه ای بالا رسید و ابزارهای جدیدی لازم بود. نرم افزار جدید MRP II یکپارچه با حسابداری و مالی، فروش، خرید، موجودی، و برنامه ریزی تولید و برنامه ریزی ماشین آلات گردید.
در اواخر دهه 1990، ERP معرفی شد. ERPبا ارائه خدمات به طیف وسیع تری از صنایع و با ترکیب MRP II، منابع انسانی، حسابداری پروژه و گزارش کاربر نهایی، بخش فناوری را متحول کرد.
در دوره کوتاه قرن بیست و یکم، سرعت اینترنت سریعتر و ابزارهای توسعه جدید دوباره مجموعه های ERP را متحول کرده است. معرفی نرم افزار مبتنی بر مرورگر راه را برای نرم افزار ابر ERP هموار کرد، پیشرفتی که هم دامنه و هم عملکرد راه حل های ERP را گسترش داده است.
امروزه در عصر تحول دیجیتال سیستمهای ERPمدرن به طور فزایندهای از فناوریهای هوشمند جدید مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA)، اینترنت اشیا، پردازش زبان طبیعی(NLP) و پایگاههای داده درون حافظه بهره میبرند. آنها به کسبوکارها توانایی اجرای فرآیندهای کارآمدتر را میدهند، از بینشهای بهروز از دادههای تراکنشی و بدون ساختار استفاده میکنند و در نهایت در زمان تغییرات بیسابقه رقابتی باقی میمانند.
هزینه ERP
هزینه ERP به فروشنده نرم افزار، ماژول های انتخاب شده و روش استقرار بستگی دارد. هنگام محاسبه بازگشت سرمایه (ROI)و هزینه کل مالکیت (TCO)یک پیاده سازی جدید ERP، هزینه های اولیه و جاری نیروی کار به اندازه هزینه های انتخاب و استقرار نرم افزار مهم هستند. به عنوان مثال، تعمیر و نگهداری نرم افزار، امکانات، ظرفیت کامپیوتر، زمان خرابی، بازیابی، امنیت، حفظ حریم خصوصی و هزینه های کارکنان IT همه ملاحظات مهمی هستند.
مناسب ترین گزینه ERP
ERP فقط برای شرکت های جهانی نیست. راه حل های ERP برای مشاغل در هر اندازه – کوچک، متوسط و بزرگ طراحی شده اند. همچنین میتوانید عملکردهای خاص صنعت و شرکت را برای رفع نیازهای منحصر به فرد کسبوکار دریافت کنید. صرف نظر از بخش و اندازه کسب و کار شما، شما می خواهید پروژه پیاده سازی ERP خود را با دقت و پیروی از بهترین شیوه ها برنامه ریزی کنید.
ERP کسب و کار کوچک
نرمافزار ERP برای کسبوکارهای کوچک میتواند به شما کمک کند تا فراتر از صفحهگستردهها حرکت کنید و همه جنبههای شرکت در حال رشد خود را مدیریت کنید. از فروش و روابط با مشتری گرفته تا امور مالی و عملیات. ابزارهای ERP کسب و کارهای کوچک به سرعت نصب می شوند و برای رشد با شما طراحی می شوند.
ERP برای کسب و کارهای میان رده
امروزه، نرم افزار ERP که برای شرکت ها و شرکت های تابعه در بازار متوسط طراحی شده است، از تجزیه و تحلیل داخلی، استقرار سریع و بهترین شیوه ها برای ده ها فرآیند مختلف تجاری مالی، منابع انسانی، مدیریت زنجیره تامین و غیره بهره می برد. ابزارهای ERP متوسط به کسب و کارهای در حال رشد کمک می کنند تا حتی با منابع محدود رقابت کنند. سیستمهای ERP سازمانی مدولار و مبتنی بر ابر نیز یک انتخاب محبوب برای شرکتهای بازار متوسط با فرآیندهای پیچیده یا برنامههایی برای رشد سریع است.
ERP برای کسب و کار های بزرگ سازمانی
شرکتهای بزرگ با فعالیتهای جهانی یا فرعی به یک سیستم ERP قوی و پیشرو در بازار با هوش مصنوعی تعبیهشده، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل و اتوماسیون هوشمند برای تغییر مدلها و فرآیندهای تجاری نیاز دارند. آنها میتوانند با پایگاههای داده موجود یکپارچه شوند یا در حالت ایدهآل، روی پایگاههای اطلاعاتی جدیدتر و قدرتمندتر در حافظه اجرا شوند.
10 موردی که باید در یک سیستم ERP جستجو کنید!
هر سیستم ERP مدرن فهرست بلندبالایی از قابلیتها را بر اساس صنعتی که در آن خدمت میکند و ماژولهایی که ارائه میکند، خواهد داشت. با این حال، 10 ویژگی اساسی وجود دارد که همه سیستم های مدیریت منابع سازمانی باید داشته باشند:
- یک پایگاه داده مشترک: اطلاعات متمرکز و نسخه واحد از منبع اطلاعاتی و ارائه داده های منسجم و مشترک و دیدگاهی متقابل از شرکت.
- تجزیه و تحلیل های عمیق داخلی: ابزارهای تجزیه و تحلیل داخلی، سلف سرویس، گزارش دهی، و ابزارهای انطباق که می توانند بینش هوشمندانه ای را برای هر حوزه ای از کسب و کار ارائه دهند.
- تجسم داده ها: ارائه بصری اطلاعات کلیدی با داشبوردها، KPI ها و تجزیه و تحلیل نقطه ای برای کمک به تصمیم گیری سریع و آگاهانه.
- اتوماسیون: اتوماسیون کارهای تکراری و همچنین RPA پیشرفته با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین.
- UI/UX ثابت: ظاهر و احساس یکسان در ماژولها و همچنین ابزارهای پیکربندی و شخصیسازی آسان برای مثال برای فرآیندها، کاربران (از جمله مشتریان و تامینکنندگان)، واحدهای تجاری، مکانها و خطوط محصول.
- یکپارچهسازی: یکپارچهسازی یکپارچه فرآیندها و گردشهای کاری و همچنین ادغام باز و آسان با سایر راهحلهای نرمافزاری و منابع داده، از جمله از طرف اشخاص ثالث.
- فناوریهای جدید: پشتیبانی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، دستیارهای دیجیتال، اینترنت اشیا، RPA، امنیت و حریم خصوصی و موبایل.
- پلتفرم فناوری: یک فناوری سریع، اثبات شده و پایدار برای این سرمایه گذاری بلندمدت از جمله پلتفرم کم کد/بدون کد، iPaaS، مدیریت داده و موارد دیگر.
- پشتیبانی چند ملیتی: شامل زبانها، ارزها، شیوهها و مقررات کسبوکار محلی و همچنین پشتیبانی فنی برای خدمات ابری، آموزش، میز کمک و پیادهسازی.
- انتخاب استقرار: ابری، داخلی یا ترکیبی.
بدون نظر